Zámbó Brigitta: Interjú Pongor Ildikóval

 
Pongor Ildikó: ,,A tánc bűvöletében élek” 
Interjúsorozat a TÁNC XXIII. Nemzetközi Kortárs Fesztivál zsűritagjaival

Interjúsorozatunk első részében a zsűri elnöke, Pongor Ildikó táncművész mesélt a 2021-es versenymezőnyről, az előadások előtti túlzott izgalom leküzdéséről, illetve a klasszikus balett és a kortárstánc kapcsolatáról. 

A zsűri elnökeként milyen szempontokat vett figyelembe egy előadás kapcsán?
Mindig különleges élmény és nagy megtiszteltetés számomra, ha zsűrizhetek. Szerintem rendkívül fontos, hogy elgondolkodtató üzenetük legyen az előadásoknak. A kortárs előadóművészetben különösen lényeges az is, hogy milyen kisugárzása van egy művésznek. Vannak olyan átütő egyéniségek, akikhez képest a többiek kevésbé erős energiákkal és művészi vénával rendelkeznek. De mi zsűriként minden előadást nyitott szívvel és teljes befogadással néztünk végig.

Mi a véleménye az idei mezőnyről?
A jelmezekkel ebben az évben nem voltam maradéktalanul elégedett, nem mindenesetben tapasztaltam azt, hogy alátámasztja a koreográfiát és a rendezést. Hozzáteszem, hogy ez nem pénz kérdése, mert az ízlés nem kerül semmibe. Emellett többnyire hosszúnak találtam a műveket, pedig a jó arányérzék egy alkotónál éppen annyira fontos, mint hogy milyen érzékkel koreografál. Természetesen az idei mezőnyben is voltak nagy tehetségek és hatalmas telitaláltok, amelyekhez nem fért kétség.

Hogy hat a táncosokra, ha versenyhelyzetben kell teljesíteniük, mint itt a fesztiválon?
A versenyzés a művészetek esetében egy kicsit ellentmondásos. A táncot ,,nem lehet centire mérni”, ettől függetlenül a táncversenyeken az a lényeg, hogy a megfelelő technikai tudáson át tudjon ragyogni a tehetség is. Persze vannak, akiket ez a szituáció gátol. A vizsgadrukk is hasonló: van aki szint alatt teljesít vizsgahelyzetben, amíg vannak olyanok, akik éppen ilyenkor tudják a legjobb formájukat nyújtani és képesek olyan dolgokat mutatni, amit korábban sosem. Szerintem az utóbbi típus való erre a pályára, mert az akkor fogja összhangba hozni a testét, a lelkét és az intelektusát, amikor kell. Hasonlíthatnám az olimpiához is, amelyre négy évet készülnek a sportolók és abban az öt percben kell összesűríteniük minden energiájukat és tudásukat. Ez az úgynevezett időzítés, a ,,timing”. Az előadóművészeknél is ez az egyik leglényegesebb kérdés, hogy mennyire tudnak abban az adott pillanatban produkálni, amikor felgördül a függöny.

Gyakran lehet hallani, hogy a legtöbb táncstílus alapja a klasszikus balett. Ez a kortárstáncról is elmondható?
Én a klasszikus balett bűvöletében élek, de a kortárs irányzatokat is nagyra becsülöm. A klasszikus balett tudja a legizoláltabb alapot adni, így különböző arányokban jelen van a kortárstáncművészek szakmai múltjában is. A legfontosabb mégis a fejlett testkultúra kialakítása. Pongor Ildikó a zsűri elnöke, Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas táncművész, Kiváló és Érdemes művész, a Magyar Állami Operaház Örökös Tagja és Mesterművésze, a Halhatatlanok Társulatának Örökös Tagja.

Ön szerint mennyire szokott megegyezni a közönség és a szakmai zsűri véleménye a produkciókról?
Természetesen a nézőknek is vannak elvárásaik és van egy sajátos ízlésviláguk, viszont nekünk zsűriként az a feladatunk, hogy egy-egy előadásban meglássuk az új gondolatokat, az izgalmas megoldásokat és a katartikus pillanatokat. Alapvetően elmondható, hogy van olyan előadás, amelyet jó táncolni és van olyan, amit jó nézni. Az a legtökéletesebb, amikor ez a két szempont egyszerre érvényesül: a művészek is tudnak azonosulni a koreográfiával, illetve a közönség is képes együtt pulzálni a táncosokkal. 

Megjegyzések