Géczi János: Színház? Az mi?

 Színház? Az mi? 

A kép forrása: szinhaz.online


Hogy mi a színház, azt valójában felnőttkoromban tudtam meg. Nem mintha ifjan nem fordultam volna meg a debreceni, a szegedi színházban és olykor némely budapesti játéktéren – ámbár egyedül a Paál István vezette szegedi Egyetemi Színpadnak voltam mélyen elköteleződve. Paál társulata jóformán díszletek nélkül játszott, pontosabban: számunkra mindenkor sikerült a közösségi terek színházi térré történő átalakítása s a hétköznapi közeg szakrálissá emelése. Talán éppen azt szerettem akkor, hogy a valóságtól, az életemtől semmi – a szereplők ruhája, a színészek mozgásrendje, de még a beszédmódjuk – sem volt megkülönböztethető. Nem volt ott utánzat, hamisság semmi.
            Huszonhárom éves koromban jutottam el a Peloponnészoszi-félszigetre, a Szaróni-öbölbe. Az aszklepieion miatt érkeztem oda, ami amolyan antik rekreációs intézménynek tekinthető. Akad ott fürdő, szent liget, szentély, stadion, azaz mindennek ott a maradványa, omlatag vagy régészek által ügyesen rekonstruált romként. Orvos papok dolgoztak benne, hónapokon át támogatták a gyógyulni akarókat és tudókat. Vallási és medicinai központra számítottam az időszámításunk előtti negyedik századból, azaz utazásom turisztikai célpontjaként az adódott, hiszen mi sem érdekesebb az európai ember számára, ha nem a kultúrájának az eredete – és a maradványa.
            Epidauroszon azonban majdnem érintetlenül fennmaradt a színház is. Döngölt földpadló áll a centrumában, s félkörívben, a meredek hegyoldalba vájva fölébe magasodik az ötvennégy sorba rendezett, tizennégyezer ember befogadására alkalmas nézőtér. A látogatók pedig a körlap alakú játékszín mögött láthatták az olajfás-ciprusos lankákat, a hatalmas hegyeket. Ma talán háttérdíszletnek mondanánk ezt. Az ember készítette építmény és a természet egysége volt az, ami először megdöbbentett.
            Akkor megértettem, hogy mit jelent a színház – a görögöknek. És talán nekem is. A teaszto (látni) szóból képzett teatron (néző hely, azaz nézőhely), ahonnan – tettem hozzá a magam okfejtését – rá lehet látni az istenekre. Végtére is az emberekkel és az istenekkel közösen benépesedő kozmoszra néz rá a színdarab, és az eseményeket szemmel és füllel követni igyekvő néző. Az univerzum a színpadon kicsinyítve ugyan, de egységben láthatóan jelenik meg, amihez vagy társul a kórus értelmezése, vagy nem. Áthatja a rend, amelybe besorolódik minden résztvevő.
            A színház a panteon örök életű alakjai, na meg a félistenek és a halandók egybegyűlésének a helyszíne – ahol előjátsszák számunkra azokat a törvényeket, amelyek bennünk és az emberiségben találhatók, még ha olykor nem is nyilvánvalók.
            A színház – s ez volt a következő epidauroszi felismerés – magától illeszkedik a tudományhoz (éppenséggel ott az orvosláshoz), a kultuszokhoz és a mindennapi élethez. A sok funkciót hangsúlyozó szent liget a helyes emberi létezés modelljét kínálta fel az ott tartózkodóknak – a színház pedig az univerzum helyes értelmezéseit jeleníti meg.

Megjegyzések